«Останній з могікан»: хто і навіщо хоче знищити житомирський трамвай?

На сайті міської ради зареєстровано петицію з проханням ліквідувати останній трамвайний маршрут. Колись він мав номер 5. Зараз без номера, оскільки інших маршрутів не існує. Прибрати його означає остаточно знищити вид громадського транспорту, який має майже 120-річну історію.

120 років історії

Наступного року житомирський трамвай святкуватиме 120-річчя. Як вантажний транспорт трамвай відкрили у 1897 році та використовували для перевозки лісу та зерна. Вперше пасажирський трамвай поїхав вулицями міста 22 серпня 1899 року. Спочатку було запущено чотири лінії, які простягалися через Київську, Чуднівську, Бердичівську і Вільську вулиці. Загалом довжина трамвайних ліній складала понад 12 км. Напередодні Першої світової війни планувалося навіть відкрити трамвайне сполучення між Києвом і Житомиром! Але війна перекреслила ці плани.

По закінченню Другої світової, після впровадження тролейбусів – виникла проблему дублювання тролейбусних маршрутів трамвайними. З цієї причини у 1955 році трамвайну лінію з вул. Леніна (нинішньої Київської) перенесено на Котовського (нинішню М. Грушевського). За тим же принципом у 1958 році рейки з вул. Карла Маркса (Великої Бердичівської) перенесли на вулиці Першого Травня (С. Ріхтера) і Льва Толстого. А в 70-х роках прибрали і звідти, скасувавши маршрут №3 «Площа Перемоги – Смолянка». Від 1974 р. в місті діє єдиний трамвайний маршрут №5 «Площа Перемоги – Льонокомбінат». Який згодом втрачає номер.

Чим невдоволені противники трамваїв?

Цікаво, що не всі городяни були задоволені відкриттям трамвайних ліній у місті наприкінці ХІХ ст. Биндюжники та візники фаетонів, які були на той час транспортними монополістами Житомира, підкидали на рейки каміння, дерев’яні поліна та навіть перевертали вагони. Попри те, що з того часу минуло понад 100 років, деякі жителі знову заговорили про недоцільність цього транспорту.

Володимир Солодуха, автор петиції, опублікованої на сайті міської ради 2 лютого 2018 р., називає такі причини для ліквідації трамвайних ліній.

1. Рейки прокладені по проїжджій частині, що призводить до постійного знищення асфальтового покриття і постійних витрат з міського бюджету на ремонт останнього.

2. Рейки прокладені поблизу житлових будинків, від чого в цих житлових будинках цілий день тремтять стіни.

3. Трамвай швидкісний вид громадського транспорту, але оскільки шлях прокладений по проїжджій частині, а зупинки занадто часті, ця властивість втрачається. Тролейбус подолає цей маршрут за той же час.

4. Збільшує загрозу і ускладнює дорожній рух, бо пасажири повинні виходити на проїжджу частину при посадці-висадці.

Ці причини можна перераховувати безкінечно. Користувачі трамвая не помітять різниці, якщо замість трамвая запустити тролейбус…»

На даний час петицію підписали 11 чоловік.

6 лютого опублікована інша петиція на трамвайну тему, автором якої є Олександр Дрепін. Текст цього звернення складено у вигляді… вірша у стилі «реп».

выкорчевывают рельсы

стоматологи города

успели

стало дорого

и неудобно

эксплуатировать парк вагонов

свои законы, правила

много крайних,

но не комфортно, неправильно

без трамваев…

Хоча петиція називається «Без трамваев» – її автор, судячи з цих рядків, виступає якраз за збереження рейкового транспорту. Цікаво, що цю петицію підписали також 11 людей. А ще цікавіше, що деякі громадяни підписалися одразу під двома петиціями – і «за», і «проти».

Житомирський трамвай: бути чи не бути?

Одразу повідомляємо, що житомиряни, які їздять трамваєм і звикли до нього, можуть заспокоїтись. У Житомирському трамвайно-тролейбусному управлінні повідомили, що нічого про ліквідацію не чули. Сьогодні на балансі ТТУ є близько 30 одиниць трамваїв, найстаршим з яких близько 30 років. І, як бачимо, цей транспорт, м’яко кажучи, не в найкращому стані. Але чому трамвай як вид громадського транспорту занепадає?

Зараз вартість проїзду в електротранспорті Житомира становить 3 грн., а економічно обґрунтований тариф – 4.05 грн. Близько 60% витрат ТТУ компенсує міська влада. У цьому випадку, замість того, щоб утримувати трамваї фактично за кошти місцевого бюджету, краще зробити їх більш привабливим транспортом, як для житомирян, так і для гостей міста.

Для прикладу візьмемо сусідній обласний центр – Вінницю. Там ще у 2002 році на центральних вулицях трамвайні рейки реконструювали із застосуванням чеської технології. Завдяки цьому істотно знизились шум і вібрація під час руху. У 2006 році розпочато співпрацю між Вінницею та муніципалітетом міста Цюріх в рамках проекту фінансової і технічної допомоги «Цюріхські трамваї для Вінниці». У 2007 році місто отримало перші 14 поїздів серії «Karpfen». Такий розвиток дозволив міській владі дарувати та продавати відремонтовані/реконструйовані старі вагони іншим містам. У 2010 році Вінниця продала 5 вагонів Tatra KT4SU у Житомир. Замість ліквідації трамваїв у Вінниці навпаки – активно  добудовували лінії, що дало змогу створити нові маршрути. Зараз у Вінниці трамвай є найпопулярнішим транспортом для жителів міста, а також приваблює туристів.

Чомусь згадалася стара приказка: «руйнувати – не будувати». Слід задуматись житомирянам, чи варто ліквідовувати те, що будувалося та існувало понад століття? Житомирський трамвай це не просто якісь вагони, що їздять якимись рейками. Це щось більше: пам’ять, дух міста, ностальгія… Можна спрогнозувати: будь-які спроби знищити цей останній маршрут, цей останній трамвайний бастіон – наражатимуться на активний спротив городян. Навіть тих, хто користується трамваєм раз на рік або рідше.

Трамвай може стати не лише громадським транспортом, а й справжнім культовим символом Житомира. Варто лише докласти зусиль.

Аліна ДОМБРОВСЬКА

Раніше TimesZt писав: Житомирські пенсіонери хочуть їздити безплатно вранці і ввечері

3 коментарів до "«Останній з могікан»: хто і навіщо хоче знищити житомирський трамвай?"

  1. Найкращий вид транспорту – як на мене. Якщо мова таки колись зайде за його ліквідацію, уся моя сім’я стоятиме з трапсрорантами проти цього. Хоча я й живу доволі близько з рейками, але шум трамвая і подекуди дзвін бокалів у шафах додає якогось романтизму і шарму…

  2. Цікава деталь: у Житомирі, Вінниці та деяких інших містах України трамвай вузькоколійний. А, наприклад, у Києві – ширококолійний. Відповідно, трамвайні вагони у Києві ширші і мають більше місць для сидіння.

  3. Можливо це пов’язане з тим що на місті базара Рада що на перехресті Московська-Бориса Тена плануючи побудувати житловий будинок,офіси,і лінія трамвая буде заважати.

Залишити коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована.


*