У сучасному світі гендерна рівність стає все більш актуальною темою для обговорення. Однак, навіть у сфері освіти, де вважається, що кожен має однакові можливості для навчання, існують випадки гендерної дискримінації, зокрема у школах.
В українських школах існує гендерна дискримінація і поширення стереотипних гендерних ролей. Це можна побачити з поділу трудового навчання на хлопчаче чи дівчаче, де хлопців вчать різьбити чи щось майструвати, а дівчат – куховарити та шити. Тобто вже тоді у школярів формується стереотипна модель розподілу праці: дівчата господарюють, а хлопці оволодівають навичками виробництва. Але ж навички господарювання потрібні всім, незалежно від статті. Тому практику роздільного навчання різним навичкам, можемо віднести до жорсткого способу нав’язування дітям гендерних ролей прив’язаних до різниці у статі, а не до бажань, устремлінь, інтелектуальних запитів чи навіть реальних життєвих потреб.
Не рідко вчителі вимагають від дівчат кращих результатів навчання, ніж від хлопців, аргументуючи це тим, що «Ви дівчата і маєте бути серйознішими.» Або поширена практика, як саджають чемну ученицю до неслухняного учня, щоб та «виправила його поведінку». Так з дитинства дівчат привчають до відповідальності за дії хлопців. У майбутньому це переростає у звинувачення жінок навіть у тих ситуаціях, коли вони не винні.
У підручнику з основ здоров’я за 8 клас дівчат вчать «не провокувати» ґвалтівника одягом, поведінкою чи аксесуарами. Просять утримуватися від того, що може бути сприйнято як їх легкодоступність і готовність до сексуальних відносин. “Адже яскравий макіяж і декольте провокують ґвалтівника і створюють враження, що ви не проти інтимних відносин”, – йдеться в підручнику. Впровадження стандартів гендерної рівності в усіх галузях життя і, зокрема, у сфері освіти – вимога багатьох міжнародних угод, до яких приєдналася Україна, а саме до «Партнерства Біарриц». Уряд у рамках цієї програми прийняв розпорядження, яке передбачає заходи щодо забезпечення гендерної рівності в освіті.
Для того щоб зменшити гендерну дискримінацію у школах, необхідно руйнувати стереотипні уявлення про гендерні ролі, створювати рівні умови для навчання та розвитку для всіх учнів незалежно від їх статевої приналежності. Тільки так ми зможемо побудувати справедливе та розумне суспільство.
Софія Микитюк
Сексуалізація жіночого образу в рекламі: чи сприяє це продажам?
Будьте першим, хто прокоментував "Гендерна дискримінація у школах: проблема, що потребує уваги"