Депутати Житомирської облради хочуть встановлення відповідальності за відмову від вакцинації

Депутати Житомирської обласної ради планують звернутися до Верховної Ради та Кабінету Міністрів України щодо встановлення відповідальності за відмову від вакцинації. Проект рішення, розроблений депутатом від від Всеукраїнського об’єднання «Свобода» Юрієм Бовсуновським, оприлюднили на сайті Житомирської обласної ради 3 квітня.

Відповідний текст звернення можуть затвердити вже на найближчій сесії обласної ради:

«Ми, депутати Житомирської обласної ради, стурбовані ситуацією, що склалася з вакцинацією інфекційних хвороб у Житомирській області.

За час 200-літньої історії вакцинації з’явилося понад 100 вакцин від 40 різних інфекційних хвороб, а сама вакцинація перетворилась на окреме відгалуження наукових досліджень, гіперприбутковий бізнес, предмет інформаційних воєн і проблему індивідуального вибору.

Людство подовжило середній вік та якість життя за останнє століття майже вдвічі – і в цьому не остання роль вакцинації проти інфекцій, що забирали велику кількість життів, особливо у дітей. Зараз особливо важливим є пошук здорового балансу між ризиками та вигодами вакцинації.

Якщо окремий індивід має «загартовану» вакцинами імунну систему і не хворіє, він має суттєву перевагу над іншими: хвороба не забирає час, який міг би бути використаний на конструктивну діяльність, людина не втрачає соціальні зв’язки і постійно перебуває у контакті з іншими соціальними ланками.

Вакцинацію слід зараховувати до сфери національної безпеки не лише в медичному, але й в освітньому, кар’єрному контекстах, адже через хвороби, що призводять навіть до тимчасової втрати дієздатності, ми стаємо соціально неконкурентоздатними. В глобальному контексті низька соціальна конкуренція не є ані індивідуальним, ані колективним благом.

За таких обставин суспільство, що прагне еволюціювати у «розвинене», не має права на відмову від вакцинації без медичних протипоказань. При формуванні громадянського суспільства, правової держави, власне право обмежується правами того ж суспільства.

Практика нашої країни щодо вакцинації не надто відрізняється від практик інших країн  світу. Гак, в Австрії проводиться вакцинація від 17 інфекцій, у США і  Польщі – 16 інфекцій, у Франції, Італії, Великобританії – від 12, у Німеччині – від 13. В Україні, відповідно до Національного календаря щеплень, обов’язковою є вакцинація від 10 інфекційних хвороб.

Захворювання, пов’язані з вакцинацією за часом, розглядаються як ускладнення, вакцинним препаратам приписуються невластиві їм побічні реакції. Те, що в більшості розвинених країн підтримується (одночасне введення декількох препаратів, розширення календаря вакцинації і т.д.), в нашій країні викликає опір.

Лікарі застерігають про небезпечні наслідки відмови від вакцинації дітей. Зокрема, існує статистика про те, скільки жителів країни захворіло на кір, але абсолютно закрита від населення інформація про кількість корових енцефалітів, пневмоній, скільки чоловік втратило зір, і, як наслідок, багато хто переконаний в тому, що кір – це легка дитяча хвороба, якою слід перехворіти в дитинстві. Тобто, ми платимо невелику ціну за те, щоби здобути імунітет, але не платимо ціну життя за набутий природний імунітет.

З 2000 року в країні діє Закон України «Про захист населення від інфекційних хвороб». У статті 15 цього Закону йдеться про те, що прийом дітей до виховних, навчальних, оздоровчих та інших дитячих закладів який проводиться за наявності відповідної довідки закладу охорони здоров’я, де дитина перебуває під медичним наглядом. Довідка видається на підставі даних медичного огляду дитини, якщо відсутні медичні протипоказання для її перебування у цьому закладі, а також якщо їй проведено профілактичні щеплення згідно з календарем щеплень і вона не перебувала в контакті з хворими на інфекційні хвороби або бактеріоносіями. Дітям, які не отримали профілактичних щеплень згідно з календарем щеплень, відвідування дитячих закладів не дозволяється. Водночас, у разі, якщо профілактичні щеплення дітям проведено з порушенням установлених строків у зв’язку з медичними протипоказаннями, при благополучній епідемічній ситуації за рішенням консиліуму відповідних лікарів вони можуть бути прийняті до відповідного дитячого закладу та відвідувати його.

Основною причиною стрімкого поширення кору в Україні називають низький рівень вакцинації від нього у попередні роки. Крім того, кричущою проблемою лишається корупційна складова у видачі фальшивих довідок про щеплення. За подання такої довідки, якщо було завдано шкоди (а в цьому випадку шкода не здоров’ю дитини, яка надала цю довідку, а шкода іншим дітям, які могли захворіти), є кримінальна відповідальність не лише за статтею про підробку документів, а й за навмисне зараження інших людей. Це майже завжди призводить до втрати спеціалістом права на професію, а у випадках, що призвели до тяжких наслідків для здоров’я громадян, може призвести і до позбавлення волі. У таких випадках необхідною є повна співпраця МОЗ з правоохоронними органами.

Ліків проти кору не існує, а запобігти хворобі можна лише вакцинацією.

Станом на 21 березня з початку 2019 року на кір в Житомирській області захворіла 1021 особа. З них – 533 дитини та 483 дорослих. Зареєстровано 10 спалахів цієї інфекції. У минулому 2018 році  в області захворіло 646 осіб, в т.ч. 361 дитина.

Згідно з «Календарем профілактичних щеплень», у 2019 році в Житомирській області заплановано щепити від кору, паротиту та краснухи 12881 дитину у віці 1року та 14758 дітей у віці 6 років.

Також, в області проводиться вакцинація проти кору дітей вікових категорій старших 2 років та дітей старших 7 років, які з різних причин не були вчасно вакциновані або ревакциновані. Слід відмітити, що таких дітей завдяки проведеної в минулому році посиленої імунізації стало  у 2 рази менше.

Станом на 01 березня 2019 року із 2940 із дітей, які підлягали першому щепленню від кору, епідемічного паротиту, краснухи, із порушенням «Календаря профілактичних щеплень», вакциновано 1417 , що складає 48,2%. Із 3733 дітей 7 років і старших, друге щеплення отримали 2471, або 66,2%. Залишки вакцини ПРІОРИКС, якою проводиться щеплення від кору, паротиту та краснухи в лікувально-профілактичних закладах, складають 29059 доз.

Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Тому запобігання поширенню інфекційних хвороб є прямим обов’язком держави та її громадян, аби зберегти цю найвищу цінність. Вакцинація є єдиним надійним засобом захисту від смертельно небезпечних хвороб. Довіра українців до вакцинації є питанням національної безпеки.

Найважливішим лишається проведення вакцинації з дотриманням вимог медичної науки та якісністю надаваних вакцин і послуг з їх введення. Задля уникнення спекуляцій та непорозумінь навколо питання вакцинації, необхідним є проведення широкомасштабної інформаційної кампанії щодо роз’яснення даного питання.

Необхідно нагадувати про відповідальність батьків за життя та здоров’я своєї дитини, а також про ризики в умовах спалахів інфекційних захворювань чи епідемії. Права однієї особи закінчується там, де починаються права іншої – життя та здоров’я людини стоїть у шкалі прав вище за освіту. Основний Закон України – Конституція України, яка говорить, що людина, її життя і здоров’я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Батьки мають бути забезпечені доступом до якісних вакцин та інформації щодо користі щеплень, протипоказань і можливих ускладнень. Перш ніж віддавати дитину в садок, батьки повинні отримати консультацію про вакцинацію і надати відповідну довідку.

У ситуації відмови від вакцинації, яка призвела до тяжких наслідків здоров’я дитини, батьки мають нести відповідальність згідно із законом, аж до кримінальної. У багатьох країнах через відмову від щеплення дітей просто позбавляють медичної страховки, а батьки не отримують фінансової допомоги на неї. Проблема профілактичних щеплень та наслідків відмови від них повинна вирішуватися на законодавчому рівні. Зокрема, замість категоричної заборони відвідувати нещепленим навчальний заклад передбачити альтернативу – недопущення таких дітей лише на період епідемії і забезпечення надання освітніх послуг дистанційно.

Отже, з метою реалізації соціальних гарантій громадян України, виникають питання, які потребують врегулювання лише на рівні держави.

З урахуванням вищевикладеного, пропонуємо посилити відповідальність за свідому, безпідставну відмову від вакцинації шляхом запровадження адміністративної відповідальності».

Нагадаємо також, що з 18 лютого рішенням житомирської міської ради учнів, батьки яких не надали до освітніх закладів довідки про вакцинацію дітей чи щодо протипоказання до вакцинації, до навчального процесу не допускають. В свою чергу батьки невакцінованих дітей вважають таке рішення протизаконним та вже неодноразово зверталися і до департаменту освіти, і до керівництва міської ради, і до народних депутатів. Наразі ситуація з допуском дітей до навчання лишається не вирішеною. Запропоновану, як альтернативу, дистанційну форму навчання в Житомирі організувати на ділі здатна лише житомирська міська гімназія №3. Відтак батьки готують позови до суду, а діти змушені лишатися осторонь навчального процесу.

Будьте першим, хто прокоментував "Депутати Житомирської облради хочуть встановлення відповідальності за відмову від вакцинації"

Залишити коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована.


*