Вакцинація від COVID-19 сьогодні хвилює всіх. Особливої актуальності це питання набуло серед освітян, адже педагоги віднесені до пріоритетних груп з вакцинації в нашій державі, оскільки від частки вакцинованих учителів залежить якість освітнього процесу. Осторонь від цієї проблеми не стоїть і Державна служба якості освіти України та постійно вивчає стан організації освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти в умовах карантинних обмежень.
Упродовж жовтня-листопада 2021 року по всій Україні, зокрема й на території Житомирської області проводились вивчення проблемних питань, що впливають на якість освітнього процесу:
організація освітнього процесу з використанням технологій дистанційного навчання з причин низького відсотку вакцинованих педагогічних працівників (менше 80%);
організація освітнього процесу з використанням технологій дистанційного навчання з причин відсторонених працівників.
Показниками вивчення якісно організованого освітнього процесу з використанням технологій дистанційного навчання було розміщення необхідної інформації на вебсайтах закладів (інформація щодо інформаційно-комунікаційних ресурсів, що використовуються в процесі навчання, затверджений розклад та доступні для здобувачів навчальні матеріали в період дистанційного навчання) та відвідування онлайн-уроків у ЗЗСО,
Позитивним моментом у процесі вивчення була динаміка зменшення кількості закладів: 12 жовтня – 18 ЗЗСО, а 18 жовтня – 4 ЗЗСО і відповідно збільшення вакцинованих освітян.
Працівниками управління Служби відвідано 46 онлайн-уроків у 4 закладах, які залишилися працювати за дистанційною формою навчання станом на 18 жовтня 2021 року. Загальна кількість учнів, які навчалися дистанційно, – 1028 осіб, з них 18 – учні 1-4 класів. Кількість педагогічних працівників, які працювали у режимі дистанційного навчання, – 136 осіб.
Під час вивчення з’ясовано, що проблемними питаннями організації освітнього процесу за дистанційною формою навчання були:
відсутність швидкісного Інтернету в закладах;
відсутність інтернет-зв’язку в учнів;
використання вчителями власної комп’ютерної техніки;
відсутність комп’ютерної техніки у дітей;
часткове недотримання вимог Санітарного регламенту ЗЗСО щодо норм тривалості безперервної навчальної діяльності з ТЗН;
відсутність у закладах освіти єдиних підходів до створення електронного освітнього середовища.
Актуальності набуло й питання відсторонення від роботи працівників закладів освіти, які відмовляються (ухиляються) від проведення обов’язкових профілактичних щеплень проти COVID-19 відповідно до п 46
6 постанови Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2020 року № 1236 (зі змінами) з 8 листопада 2021 року.
Протягом 12-18 листопада 2021 року управлінням Державної служби якості освіти у Житомирській області проводилось вивчення стану організації освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти, де були відсторонені від роботи працівники.
За результатами вивчення:
з 570 закладів загальної середньої освіти комунальної та державної власності – 149 ЗЗСО, де станом на 17.11.2021 були відсторонені працівники;
загальна кількість відсторонених від роботи працівників у Житомирській області становила 254 особи;
з них 138 – це педагогічні працівники.
Справжнім викликом в ситуації, що склалася, для закладів загальної середньої освіти є організація освітнього процесу належної якості. Незначна кількість закладів загальної середньої освіти, де є відсторонені працівники, перейшли на дистанційну форму навчання. Тому вивчення стану організації освітнього процесу в ЗЗСО, де є відсторонені від роботи працівники, проводилось як очно, так і дистанційно.
Працівники управління в процесі вивчення відвідали 4 ЗЗСО, у яких була найбільша кількість відсторонених від роботи працівників, та 55 онлайн-уроків у 14 закладах, які працювали за дистанційною формою навчання станом.
З’ясовано, що організація освітнього процесу в закладах, де були відсторонені від роботи педагогічні працівники, відбувалася шляхом заміни уроків тимчасово призначених нових педагогічних працівників за фахом, збільшення тижневого педагогічного навантаження педпрацівників. Водночас мали місце й низка проблем: відсутність педагогічних працівників за фахом, які можуть заміняти уроки в сільській місцевості та заміна уроків педагогічними працівниками не за фахом. Зазначені чинники не можуть не впливати на якість освітнього процесу. Важливу роль у вирішенні проблеми забезпечення якісної організації освітнього процесу в умовах карантинних обмежень відіграє засновник закладу освіти. Зокрема рішення комісії з надзвичайних ситуацій Романівської селищної ради про визначення та встановлення режиму роботи закладів дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти в умовах «червоного» рівня епідемічної небезпеки дозволило всім закладам освіти громади працювати в звичайному режимі роботи.
Будьте першим, хто прокоментував "Актуальні питання освіти в умовах карантинних обмежень"