Створення цінного контенту – необхідна вимога розвитку будь-якого видання. Одним з аспектів підвищення якості медіапродукт є дотримання гендерного балансу у публікаціях. Гендерні стереотипи у нашому суспільстві доволі розповсюджені й деякі журналісти не звертають на це уваги. Тому варто розглянути рекомендації для дотримання гендерного балансу у своїх матеріалах.
Уникайте стереотипів. Стереотипи, навіть якщо вони позитивні для певних груп, завжди є дискримінацією. А медіа сьогодні відіграє важливу роль у трансформації суспільства, кидаючи виклик застарілим нормам і гендерним установкам.
Дотримуйтеся балансу думок. Варто забезпечити рівні присутність чоловіків і жінок як джерела інформації, а також однакову кількість цитат чи коментарів. Готуючи матеріали, важливо заздалегідь планувати та уточнювати, як охопити погляди представників обох статей. Жінки в ролі експерток для матеріалів мають бути представлені завжди, бо слід запам’ятати, що не існує виключно чоловічих справ і навпаки.
Не давайте оцінку зовнішності. В умовах відсутності уявлень про повагу до особистих кордонів дискримінація за ознакою зовнішності продовжує процвітати. Не потрібно забувати, що краса суб’єктивна й не має нічого спільного з особистими рисами людини, а оцінюючи чиюсь зовнішність ви підтримуєте нерівність.
Будьте сучасними. Жінки цілком можуть професійно говорити не лише про особисте життя, кулінарію, дім, сім’ю, але і про економіку, політику, право, космос, технології, АТО, міжнародні відносини й все на світі. Так само як і чоловіки абсолютно здатні професійно говорити про кулінарію, родину, дітей, зовнішність, особисті стосунки тощо. Жінки в ролі експерток для матеріалів мають бути представлені завжди, бо слід запам’ятати, що не існує виключно чоловічих справ і навпаки.
Не використовуйте сексизму. Деякі медіа деколи продовжують активно тиражувати найгірші із застарілих кліше. Найбільш поширені — тенденції сексуальної об’єктивації та міф про “призначення” людей. Наприклад фрази, “представниці прекрасної статі”, “справжній чоловік”, “справжня жінка”. Таких висловів варто уникати у своїх публікаціях.
Використовуйте фемінітиви. Робіть жінок видимими в соціальному житті. Використовуючи фемінітиви ви показуєте, що жінки мають рівні права з чоловіками й можуть обіймати посади, які раніше стереотипно вважалися «нежіночими». Зараз фемінітиви можна назвати лінгвістичним засобом боротьби за гендерну рівність. А їхній активний ужиток у ЗМІ — важлива частина реальних змін, які допоможуть збудувати толерантне суспільство.
Отже, медіа є одним з інструментів формування нової реальності. І саме завдяки якісним матеріалам, сюжетам та публікаціям ми зможемо побудувати реальність без дискримінації, утисків та упередженого ставлення.
Софія Микитюк
Гендерна дискримінація у школах: проблема, що потребує уваги
Будьте першим, хто прокоментував "Гендерний баланс у журналістиці"