Пункту «виховання особистості» в існуючій системі освіти до цього часу й справді не було. Дітей навчали «інкубаційно»: всі мали ідеально знати мови, математику, географію, фізику, хімію тощо. При цьому ще й демонструвати відмінну фізичну підготовку. Але чи може пересічна дитина встигати з усіх предметів однаково?..
«Нова Українська Школа» це назва процесу реформування середньої освіти в Україні. Розпочали діяльність в цьому напрямку ще в минулому році. Нова реформа принесла й нові зміни, серед яких:
– тривалість навчання в школах збільшиться до 12 років;
– має відбутися оновлений розподіл гуманітарних, природничих та математичних предметів;
– зміниться сам процес та наповнення навчального процесу;
– відбудуться зміни в оцінюванні.
«Нова школа» змінює ставлення до самих дітей. Тепер в учнях розвиватимуть особистість, виховуватимуть підприємницькі здібності та математичні вміння. Окрім цього, їх навчать фінансовій та економічній грамотності. Таке нове ставлення до дітей має зробити процес навчання легшим та цікавішим. Система оцінювання і взагалі не досконала. Кожен вчитель оцінює дітей на свій розсуд. Тобто, не існує чітко встановлених канонів оцінювання знань учнів. Вчителі можуть поставити різні оцінки за одну й ту ж саму роботу дитини. А чи правильно це?..
Учні в подібних умовах можуть відчувати несправедливість. Кожен намагається встигнути вивчити все, а в результаті ні в чому до кінці так і не розбирається. Як бути дітям, які зовсім не розуміють хімічних формул, але відмінно знають іноземні мови та, наприклад, літературу? У таких дітей часто половина оцінок «відмінно», а половина ні. Потім не надто гарні результати в атестаті, що враховується при вступі до університету. Чи є тут щось позитивне? Напевно, що ні. Лише психологічні травми для учнів та маса зіпсованих нервів. Особистість можна виховати, лише звертаючи увагу на те, до чого схильна дитина, які у неї проявляються здібності та що у неї гарно виходить робити.
Ще в березні цього року йшлося про те, що Міністерство освіти планує запустити експеримент з впровадження курсу «Природничі науки» у старших класах. В курсі об’єднано разом хімію, фізику, біологію, географію і астрономію. Вже починаючи від 1 вересня десятикласники зможуть вивчати курс «Природничі науки», що має полегшити процес навчання серед тих, кому перелічені предмети давались складно. Однак це не означає, що за такою системою будуть навчатися абсолютно всі. Ті, кому ці предмети цікаві, зможуть вивчати їх повноцінно. Даний курс можуть вивчати лише учні, які не будуть складати з природничих наук зовнішнє незалежне оцінювання.
Так само планують об’єднати в єдиний курс алгебру і геометрію для дітей-гуманітаріїв. А для тих, кому краще дається математика і природознавчі науки, в єдиний курс «Словесність» об’єднають українську та зарубіжну літературу. За допомогою таких об’єднаних курсів діти можуть самі обирати, що саме вони хочуть вивчати.
До речі, в один предмет природничі науки об’єднані в школах Ізраїлю, Сінгапура, Канади та навіть у США. Реформа в освіті формує нову основну мету навчання: отримання набору певної компетентності та наскрізних вмінь. Під компетентністю слід розуміти впорядковані знання і вміння застосувати їх у житті.
Діти мають освоїти такі компетентності:
– математичні;
– екологічні;
– інформаційні;
– комунікаційні;
– культурні;
– компетентності з природничих наук;
– компетентності з техніки і технологій;
– громадянські та соціальні компетентності;
Учень має вільно володіти державною мовою; мати здатність спілкуватися своєю рідною мовою, якщо вона відмінна від державної, та принаймні однією іноземною мовою. У дітей будуть виховувати інноваційність, підприємливість і фінансову грамотність. Також учні мають освоїти вміння навчатися впродовж всього життя, що є дуже необхідною річчю в сучасному світі.
Всі перелічені компетентності мають об’єднувати наскрізні вміння:
– читати та розуміти суть викладеної інформації;
– висловити свою думку, як в усній формі так і в письмовій;
– критично мислити;
– логічно обґрунтовувати свою позицію;
– займатися творчістю;
– бути ініціативним;
– конструктивно керувати власними емоціями;
– аналізувати можливі ризики;
– приймати рішення;
– вирішувати проблеми;
– співпрацювати з іншими.
Тетяна ОВСІЄНКО
Будьте першим, хто прокоментував "«Нова школа» готує сюрпризи: діти вивчатимуть лише те, що хочуть?"