Спеціальна освіта в Україні становить складну, розгалужену і диференційовану систему корекційних закладів, реабілітаційних і медико-психологічних центрів, навчально-виховних комплексів, спеціальних класів в закладах загальної середньої освіти. В Житомирській області функціонує 12 закладів спеціальної освіти, з яких 1 навчально-реабілітаційний центр (далі НРЦ) та 11 спеціальних шкіл, які мають пансіони. Відповідно до статистичних даних у 2024/2025 навчальному році в них здобувають освіту 1152 дитини, з яких 653 проживають в пансіонах, 447 приходять лише на навчання. Організаційні засади діяльності спеціальних шкіл та НРЦ визначено в положеннях про спеціальну школу та навчально-реабілітаційний центр, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 6 березня 2019 р. № 221. У листопаді 2021 року було внесено зміни до цих положень, згідно з якими спеціальна школа та НРЦ є закладами загальної середньої освіти і підпорядковуються Міністерству освіти і науки України. Головні зміни щодо функціонування спеціальних шкіл:
- психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги в цих школах можуть отримувати діти, які не є учнями (вихованцями) цієї спеціальної школи, на платній основі відповідно до висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи, наданого інклюзивно-ресурсним центром, або індивідуальної програми реабілітації (за наявності), або рекомендацій закладів охорони здоров’я, у якому спостерігається дитина, та на підставі договору між закладом освіти та батьками (іншими законними представниками) про надання таких послуг (допомоги);
- у спеціальній школі можуть відкриватися класи з поглибленою професійною орієнтацією. Зарахування учнів до таких класів здійснюється з урахуванням побажань батьків (інших законних представників), якщо учням не протипоказане навчання за певною професією. Для цього в закладі, за наявності відповідної навчально-матеріальної бази, можуть створювати 12 і 13 класи.
- спеціальна школа може мати у своєму складі філії та пансіон як структурні підрозділи. Школи зможуть надавати реабілітаційні послуги на підставі ліцензії на провадження господарської діяльності, у тому числі ліцензії на провадження з медичної практики.
- особистісно орієнтоване спрямування освітнього процесу, забезпечує асистент учителя та асистент вихователя групи подовженого дня. Учні зможуть задовольняти соціальні потреби завдяки роботі асистента учня (вихователя) – соціального робітника або батьків.
Навчально-реабілітаційні центри тепер мають право:
- проводити для педпрацівників закладів освіти, інклюзивно-ресурсних центрів, батьків (інших законних представників) семінари, тренінги, стажування, заходи з підвищення професійної майстерності тощо;
- створювати можливості для проходження практики здобувачами фахової передвищої та вищої освіти відповідних спеціальностей;
- забезпечувати навчання для осіб з особливими освітніми потребами, які не мають складних порушень розвитку, через створення окремих класів.
Будьте першим, хто прокоментував "Основні зміни щодо функціонування спеціальних шкіл"