Stay with Ukraine
coin24 crypto exchange
Stay with Ukraine
coin24 crypto exchange
1X FAN models
1xfan manager

Права споживачів в Україні: все, що потрібно знати, аби відстояти свої права

Почнемо з того. що якщо ви придбали товар належної якості, але він не підійшов вам по розміру, кольору, фасону, формі, габаритах чи навіть до інтер’єру, то у вас є законне право протягом 14 днів з моменту покупки чи отримання доставки відмовитись від покупки, отримавши за неї свої гроші назад, або ж обмінявши на іншу аналогічну продукцію, яка вас влаштує. 

Важливо пам’ятати, що права споживача на повернення товару актуальні тільки тоді, коли ви не використовували покупку, річ зберегла товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ (чек), який ви отримали після придбання (ст. 9 Закону України «Про захист прав споживачів»). 

Права споживачів дозволяють повернути непродовольчий товар незалежно від способу оплати (готівковий, безготівковий та навіть покупка в кредит).

Проте повернути та обміняти можна далеко не всі речі, адже державою контролюються та захищаються інтереси всіх її громадян-споживачів, які виявили бажання придбати продукцію після повернення вами.

Кабінет Міністрів України ще у 19991 році затвердив «Перелік товарів належної якості, що не підлягають обміну (поверненню)», до них входять:

Продовольчі товари, предмети санітарної гігієни, лікарські препарати та засоби:

 – їжа, напої, алкоголь, дитяче харчування, тютюнові вироби, серветки, вата;

– лікарські препарати, медичні приладдя, інструменти та апаратура.

Непродовольчі товари:

– фотоплівки, пластинки, фотопапір;

– зубні щітки, гребінці, розчіски, перуки;

– товари для немовлят (пелюшки, соски, пелюшки для годування тощо);

– косметика, парфумерія, апарати для гоління помазки, аерозольна продукція;

– інструменти для манікюру, педикюру (ножиці, пилочки, кусачки тощо);

– панчішно-шкарпеткові вироби, натільна білизна, корсетні товари, рукавички;

– тканини, постільна білизна, перо-пухова продукція, килимові вироби метражні;

– дитячі іграшки (м’які, гумові та надувні), ювелірні прикраси, друковані видання.

Цікаво, що з 2019 року у покупців з’явилося право повернути ліки, які придбали в аптеці. Для цього потрібно відправити медичні препарати на безкоштовну експертизу, щоб виявити неналежну якість придбаного медпрепарату. Лабораторії Держлікслужби для проведення такої експертизи зазвичай зорієнтовані в містах — обласних центрах та великих містах країни.

Закон про захист прав споживачів передбачає також повернення покупки, якщо товар вийшов з ладу раніше гарантійного терміну, тут 14 днів та те, що ви користувалися річчю не є обмеженням. 

Права споживача в магазині:

Якщо ви ненароком пошкодили, скинули чи розбили товар в магазині — це ще не означає, що вам доведеться за нього платити. Для початку краще з’ясувати винуватця — ви ж самі, адміністрація магазину, через неправильне зберігання/розміщення цього товару в торговому залі, або ж інший покупець, який проходив повз вас?

Відповідно до Закону України «Про захист прав споживачів» пріоритет та невинуватість на стороні споживача, але є багато але.

Наприклад, згідно зі статтею 323 Цивільного кодексу України, відповідальність за випадково знищене чи пошкоджене (зіпсоване) майно несе його власник, тобто магазин до моменту, поки ви не придбали річ. Змусити покупця платити за небажаний товар у магазині не мають права. Проте якщо адміністрація чи охоронці закладу все ж вимагають сплатити кошти, що є порушенням прав споживачів, то цього на місці не робіть. Спочатку перегляньте відеозапис, де буде чітко видно причину пошкодження товару та разом з адміністрацією складіть акт. Пам’ятайте, що охорона закладу в жодному разі не може вас насильно утримувати в приміщенні, тому якщо ви впевнені в своїй правоті — одразу викликайте поліцію. 

Права споживача у супермаркеті згідно з ч. 2 ст.17 ч.2 Закону України «Про захист прав споживачів» передбачають заборону примушувати вас купувати продукцію невідповідної якості чи не того асортименту. 

Права споживача в кафе:

  • вас не мають права не впускати до закладу;
  • якщо вам принесли не ту страву, яку ви замовляли — маєте право відмовитись від неї, натомість отримати знижку на повторне приготування замовлення. Також ви можете відмовитись від замовлення, якщо воно має невідповідний вигляд або якість;
  • ви маєте право ознайомитись з прейскурантом цін та меню, не заходячи до зали кафе;
  • залишати чайові — це не обов’язок, а лише ваше особисте бажання;
  • якщо стався конфлікт, ви можете вимагати книгу скарг, і вам зобов’язані її принести;
  • ви маєте право замовляти саме ті страви й ті напої, які хочете, в будь-якій кількості. Навіть якщо ви замовили одну чашку чаю, офіціант зобов’язаний обслужити вас;
  • при бажанні, ви маєте право подивитися, як готуються ті або інші страви;
  • ви маєте право перебувати в залі ресторану стільки, скільки вважаєте за потрібне, аж до його закриття;
  • крім безпеки харчових продуктів, заклад зобов’язаний потурбуватись про безпеку споживача в залі обслуговування.

Нагадаємо детальніше про права, які покупець має в супермаркеті.

Будьте першим, хто прокоментував "Права споживачів в Україні: все, що потрібно знати, аби відстояти свої права"

Залишити коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована.


*