«Євробляхерам» зменшили податки: які зміни внесли урядовці

Урядові «танці з бубном» нарешті завершилися. Податковий комітет разом із представниками власників автомобілів на єврономерах уклали перемир’я. Результатом стало узгодження двох важливих законопроектів, які спростили механізм оподаткування, водночас, не дали приводу для зміцнення стосунків між владою та власниками цих автівок.

15 червня Комітет з питань податкової та митної політики на чолі з Ніною Южаніною внесли на розгляд два законопроекти № 8487 і № 8488, які повинні були розв’язати всі проблеми, пов’язані з «євробляхами».

Проект № 8487 передбачає скасування стандарту Євро-5 на території України, що призведе до ввезення автомобілів, випущених після 2005 року. Це важливий момент, тому що до цього автомобілі євроблях було неможливо розмитнити, якщо їм було понад п’ять років.

Законопроект також передбачав зміни й до Митного кодексу, скасувавши ряд ставок акцизного податку для товарів, які будуть ввезені на Митну територію (в нашому випадку – автомобілів).

Тепер якщо громадянин України хоче завести машину далі, ніж за територію митниці, він повинен в майбутньому сплатити акцизний податок за єдиною формулою:

Ставка = Базова ставка х К двигун х К вік

де Базова ставка – це ставка податку в євро за 1 штуку транспортного засобу:

  1. з двигуном внутрішнього згоряння з іскровим запалюванням та кривошипно-шатунним механізмом – 50 євро;
  2. з двигуном внутрішнього згоряння із запалюванням від стиснення (дизелем або напівдизелем) – 75 євро;

К двигун ‒ коефіцієнт, що визначається діленням об’єму циліндрів двигуна внутрішнього згоряння відповідного транспортного засобу в куб. см на 1000 куб. см;

К вік – коефіцієнт, що дорівнює кількості повних календарних років з року, наступного за роком виробництва відповідного транспортного засобу, до року визначення ставки податку (для нових транспортних засобів та транспортних засобів – 1).

Наприклад, якщо автомобілю 5 років, він має бензиновий півторалітровий двигун, акциз буде становити 375 євро (50*5*1,5), якщо на дволітровий, то 500 євро. Головними показниками у цій формулі становите вік автомобіля та його двигун.

Автори законопроекту представили порівняльну таблицю, де помітне зниження рівня оподаткування автомобілів. Але активісти, які читали запропоновані зміни, були проти них. Відповідь банальна – дуже дорого.

 

До другого читання у податковий комітет надійшло ще 94 пропозиції, з яких врахували повністю лише 8, частково – 6. Інші правки відхилили, тому що вони повторювали одна одну, а частина з них наполягала на скасування коефіцієнту віку, який є головним у формулі.

Також до законопроекту 8487 внесли правку про вік ввезеного автомобіля. Граничний коефіцієнт віку встановлено на рівні 15 років, тобто якщо вік авто більший, ніж 15 років, то до нього застосовуватиметься віковий коефіцієнт 15.

Не менш важливою зміною в проекті є терміни для пільгового розмитнення авто. Якщо автомобіль на єврономерах розмитнять протягом 90 днів з дня ввезення, то до формули застосовується коефіцієнт 0,5 –  фактично надається знижка у розмірі 50 %.

По суті, прийняття законопроекту №8487 допоможе владнати проблеми майже з усіма автомобілістами, при цьому будуть суттєві знижені ставки й на інші автомобілі, зокрема на нові. Якщо оцінити продажі нових автомобілів, то можна сказати, що конфлікт інтересів між депутатами та «євробляхерами» дав негативний сигнал на ринку нових автівок.

Але, як виявилося, цей механізм є доволі проблематичним. Власниками частини ввезених машин є нерезиденти, тобто громадяни інших країн. Крім того, більшість з них перебувають на території України з порушенням митних правил.

«Оскільки більшість машин оформлена на нерезидентів, очевидно, що знову цих “верблюдів” привезти в Україну неможливо. Тому ми звільнили від відповідальності за порушення дотримання термінів і умов митних режимів тимчасового ввезення або транзиту осіб, які виконали умови тимчасового порядку митного оформлення авто», – пояснила Южаніна.

Щоб розмитнити таке авто, потрібно мати пакет документів про перехід права власності на цю машину від нерезидента (фізична або юридична особа) до українця. Тобто, іноземцю потрібно в’їхати на митну територію України з документами у режимі імпорту. При тому, що пільговий період становить лише 90 днів.  

Автори проектів не виключають, що будуть блокуватися прикордонні пункти в Польщі та Угорщині. Через велику кількість нерозмитнених авто будуть створюватися довжелезні черги, які будуть чекати сплати мита.

Важливо зазначити, що при зміні ставок акцизу, ПДВ і 10-ти відсоткове розмитнення залишається на своїх місцях. Якщо порівняти з європейськими середніми показниками розмитнення, то вони є вищими, інколи навіть у 2-3 рази.

Залишається ще одне невирішене питання. Попри високі бар’єри імпорту підтримуваних автомобілів, держава не мала зацікавленості у захисті екології від вихлопних газів старих машин. Перевозячи десятки тисяч автомобілів через кордон, українці забувають про стан екології у своєму регіоні та про те, як старі авто впливають на стан здоров’я громадян.

Забруднене повітря дуже шкодить населенню, особливо у великих містах. Україна є 74 країною за кількістю машин на душу населення. Але у більшості випадків це машини стандарту в Євро-3 і Євро-4, які є продуктами минулого десятиліття.

Штрафи за порушення закону

Верховна Рада не зупинилась на тому, що зменшила податки, вона посилила й відповідальність за порушення правил перетину кордонів. У законопроекті 8488 додали штрафні санкції за невідповідність виконання митних правил:

  1. якщо особа ввезла в Україну автомобіль в режимі транзиту або в режимі тимчасового ввезення, вона не зможе передати його у володіння, користування або розпорядження іншим особам чи розкомплектовувати його;
  2. забороняється використовувати автомобіль у підприємницьких цілях на території України (наприклад, UBER);
  3. громадян, які всупереч правилам отримають транзитне або тимчасово ввезене авто у володіння, користування або розпорядження, також штрафуватимуть.

Перша фіксація порушень Національною поліцією передбачає штраф у розмірі 8 тис. 500 грн, повторно – 17 тис. грн та позбавлення права керування на 1 рік і вилучення авто коштом порушника.

У разі недотримання термінів перебування у якості транзиту та тимчасового ввезення, громадяни має сплатити штрафи:

  1. за перший день порушення – 170 грн;
  2. за три дні – 850 грн;
  3. за перший місяць – 170 тис. грн або конфіскація майна за рішенням суду.

Законопроект у першому читанні не вказував співпрацю між Державною фіскальною службою, Державною прикордонною службою та Нацполіцією. Тепер це врегульовано наданими повноваженнями.

Особливу роль надано Національній поліції. Вони матимуть право перевіряти особу водія авто з іноземною реєстрацією. Якщо за кермом буде особа, яка не ввозила автомобіль, поліцейський має право оштрафувати водія і повідомити про це Державну прикордонну службу.

Чи витримає Україна нову хвилю «євроблях»

Щодня «автоєвробізнесмени» фігурують на кордоні, стаючи по факту митниками, які вирішують, чи проїхати «своїм» чи ні. Обходячи українське законодавство, вони використовують автомобілі, які не були розмитнені. Експерти вказують, що фірми, які переправляють авто в Україну, мали бажання поставити питання в сторону легалізації цих машин, пропонуючи по тперішній ціні так званий «пакет», який включав автоматичну сплату податків при перетині кордону.  

Ці фірми «кришують» певні політичні сили, найбільше таких було помічено серед нардепів із БПП та Народного фронту. Вони беруть комісійні у розмірі від 1 до 2 тисяч євро за перетин кордону України. Німецько-український фінансист Сергій Креймер вважає, що після прийняття законопроекту № 8487 і надалі будуть стягуватися такі суми.

«Зараз євробляхобізнесмени завозять в Україну близько 40 тисяч блях і заробляють на схемах 40-60 млн євро в місяць. А тепер погортайте литовський сайт по реєстрації фірм. І зробите дивовижні відкриття. Знайдете інформацію про литовських фірмах, власниками яких є відомі українці. На цих фірмах зареєстровано по 500-1500 авто, але кількість співробітників – нуль! Чи вигідно цим українцям – власникам цих фірм зниження податків? Однозначно, що ні! Так для кого цей спектакль? На словах вимагають зниження податків, а в реаліях хочуть зберегти статус-кво» – пише на своїй сторінці в Facebook голова Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко.

Декілька місяців тому по всій країні, а особливо у маленьких містян прокотилась хвиля гоп-стоп зупинок «євроблях» і їх відправлення на штрафмайданчики (якщо не було хабарів окремим поліцейським, які за старими «міліцейськими» методами чекали їх на трасах державного значення).

Постанова КМУ №479 від 20.06.18 надала доступ поліції до митної бази «Інспектор – 2006», яка фіксує всі автомобілі, що в’їжджають в Україну.

Національна поліція отримала можливість відстежувати терміни перебування в Україні автомобілів на європейських номерах і застосовувати санкції до порушників. Інформацію тих, хто порушив терміни перебування поліцейські вносять в систему «Відеоконтроль-Рубіж», яку отримали в спадок від ДАІ.

У системі одразу відображається, в якому саме режимі в’їхав автомобіль: транзит або тимчасове ввезення на 1 рік. Якщо ж авто знаходиться в Україні в режимі тимчасового ввезення, то протягом 90 днів його необхідно зареєструвати в сервісному центрі МВС України в установленому порядку.

Чим завершиться конфлікт

Після прийняття законопроектів, лідер «Авто Євро Сила» Олег Ярошевич в знак протесту підпалив власне авто Land Rover. Він пообіцяв це зробити, якщо депутати ухвалять документ про доступне розмитнення без необхідних правок.

«Для більшості людей, які купили право користування авто на європейській реєстрації за 1500 євро, дешевше спалити свій автомобіль, ніж його купити і розмитнити», – пояснив Ярошевич.

Такої думки притримується ще один співзасновник АЕС Олександр Чернявський.

«Мене запитують часто різні люди, чому нас п’ять співзасновників “Авто-Євро-Сила”, але ми йдемо за Олега Ярошевича. І сьогодні він показав всім те, що я давно знаю і чому всі співзасновники підтримали його, як лідера. Сьогоднішнє голосування це лише чергова перепона на шляху до нашої спільної перемоги. Цим ми дамо владі останній шанс стати співпричетною до цього результату. Ми вимагаємо від президента Порошенка ветувати прийнятий сьогодні закон на доопрацювання з тим, щоби народні депутати проголосували правку про відміну вікового коефіцієнта», – пише Олександр Чернявський.

Якщо ж законопроекти будуть підписані, то автобізнесменам необхідно готуватися до такого сценарію, що вони можуть втратити весь свій бізнес і їх клієнтська база різко зменшиться під таким натиском держави.

Звичайно, залишаються сумніви на рахунок органів внутрішніх справ, які не завжди прагнуть розв’язати це питання легально. Наразі це згуртована схема, яка часто керується неатестованими «міліціянтами», які заручаються підтримкою колишніх колег.

Юрій МЕЛЬНИК

Будьте першим, хто прокоментував "«Євробляхерам» зменшили податки: які зміни внесли урядовці"

Залишити коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована.


*