Бензин по 40 гривень: чи варто очікувати водіям нового зростання

Фото: Unsplash

Минулі декілька тижнів для власників автотранспортних засобів виявилися дуже нестійкими через ціну на паливо, яка змінювалося протягом кожної нової доби. Серед водіїв панували різні думки про причини такої ситуації. Тому Times.Zt спробував пояснити, як формується тариф на паливну продукцію, який залежить не тільки від світових факторів, а й від українського ринку.

Американські санкції проти Ірану

Зараз головною проблемою на ринку залишається непередбачена реакція іранських компаній на дії американського уряду. Ціна одного барелю в середині серпня становила 75 доларів, що стало ударом по нафтотрейдерам, які готувалися до найгіршого. На початок жовтня ціна за барель досягла максимуму і зупинилась на відмітці 86 доларів. Основні нафтотрейдери прогнозують, що вперше з 2014 року ціна на нафту може піднятися до 100 $ за барель вже до кінця цього року, оскільки ОПЕК має намір компенсувати втрати через санкції США проти Ірану.

Але найбільше відчувають такі кроки не імпортери нафти, а прості американці, які щоранку купують бензин. Справа в тому, що вартість нафти в роздрібній торгівлі одного літра бензину може складати не менше 38 %, інші 62 % – це акциз (інші податки) та витрати на реалізацію. У США, де немає оподаткування нафтопродуктів, ціна на бензин зростатиме з кожним центом, попри те, що американський бензин не є одним із найдешевших.

Неякісний бензин з подвійною націнкою

Так приблизно можна охарактеризувати паливо, яке продають у більшості АЗС нашої країни. Експерти виділяють дві основні проблеми зменшення якості попри високу ціну – застосування застарілих стандартів щодо цього товару та залежність від експортерів нафти.

На сьогодні більшості АЗС повною мірою не вистачає якісного палива. В 2016–2017 роках відбулися зміни в нормативних актах щодо застосування стандарту Євро-5, введеного ще у 2008 році в Європейському Союзі. Часто можна помітити, що паливо «бодяжать», доливають невідомі речовини, після чого відбувається руйнація двигуна внутрішнього згорання, що несе за собою дорогий ремонт автомобіля. Але засудити заправку водій не зможе, тому що існує ряд факторів, що може цьому завадити: наслідки використання такого бензину можуть відгукнутися лише через декілька місяців або років (залежить від стану цього авто та регулярності заправки на таких АЗС); після кожної заправки можуть бути зміни в паспортах привезеного нафтопродукту, що не дозволить точно перевірити, чим водії заправлялися. Лише якщо водій є регулярним клієнтом однієї АЗС, це трохи спростить пошуки винуватця.

За даними аналізу якості нафтопродуктів, проведеного громадськими організаціями «Союз споживачів України» і «Міжнародною академією стандартизації» (МАС) у серпні 2018 року, з п’яти зразків, узятих у мережах найбільших столичних АЗС, незадовільну якість бензину А-95 виявили тільки на одній мережі (октанове число бензину, який продавався під маркою А-95, склало 94,7).

«В документах не вказується, на який обсяг можна обманювати споживача. Тільки в інструкції передбачена одна норма, в якій зазначено, що обладнання на паливної колонці повинно працювати з похибкою не більше 0,5 %. Але на всіх АЗС це використовують як легальний спосіб не доливати по 50 мл на кожних 10 літрах. На одній з АЗС нам недолив 150 мл з 10 літрів», – пояснив виконавчий директор МАС Олег Цільвік.

Схожа ситуація спостерігається і з дизельним паливом. Цікаво, але проблеми з дизелем були виявлені в тій же мережі, де продають неякісний бензин. Проблеми з дизелем у цієї марки були пов’язані з низькою температурою спалаху, яка у тестового зразка склала 47,5 градусів при нормативі 55.

«Якість нафтопродуктів на ринку покращився. В цьому році бензин, який не відповідає заявленій марці, був виявлений тільки в однієї мережі АЗС. І якщо цей показник особливо не впливає на технічні характеристики авто і викид шкідливих речовин в атмосферу, то порушення, які ми виявили в одному із зразків дизеля, вже прямо впливають на вибухонебезпечність і безпеку водія», – додав Олег Цільвік.

Але найболючішим питанням на ринку залишається якість газу та конкуренції за нього. З 1 лютого в Україні набув чинності новий ДСТУ ЕN589, в якому посилилися вимоги до LPG, що використовується в якості моторного палива. Даний стандарт є хорошим кроком до змін на газовому ринку, який набрав величезних оборотів після здорожчання бензину у 2015 року.

Зараз ми маємо двояку ситуацію, тому що по паспортах продажу заправні станції мають право до кінця року продавати газ по старому стандарту формату ГОСТ. В ході перевірок громадськими організаціями, виявили факт, що звичайний побутовий газ, який призначений для комунальних підприємств, продавався як газ 589-го стандарту.  

«Зріджений газ не можна “розбодяжити”, сфальсифікувати або додати в нього дешевшу сировину для збільшення обсягу. Єдина різниця між побутовим газом і тим, який називають “європейський автогаз”, полягає в меншій кількості шкідливих викидів в атмосферу. На технічні характеристики двигуна цей показник практично ніяк не впливає», – стверджує експерт ринку зрідженого газу Артем Куюн.

Водночас більшість експертів вважають, що в певних мережах заправок у газі є наявність метилмеркаптан, що швидко викликає корозію газового обладнання авто, забиває форсунки і фільтри.

Майбутня вартість палива

За прогнозами нафтотрейдерів, ціна на нафту зберігатиметься до листопада-грудня в межах 83-87 доларів за барель, але відмітку в 100 доларів не зможе перетнути, тому що європейські уряди активно реагують на цю проблему, тому що не менш важливим є реалізація палива, яка також є доволі недешевою.

В Україні ціна на паливо лише зросте, в середньому до 35-36 грн за літр марки А-95, 33-34 грн за А-92. Прогнозувати вартість дизпалива та газу ще зарано, тому що йдуть активні експортні операції на міжнародному ринку.

Газ Україна

Нафта

Область

Україна паливо

Юрій МЕЛЬНИК

Будьте першим, хто прокоментував "Бензин по 40 гривень: чи варто очікувати водіям нового зростання"

Залишити коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована.


*