Як ми можемо йти до Європи, якщо не здатні до неї нормально доїхати? І за часів Радянського союзу, і на сьогодні в Україні існує величезна проблема: стан доріг. Причому це як шляхи у містах, так і між населеними пунктами. Напевно, кожен українець, і конкретно житель Житомирщини стикався і продовжує стикається з цією ганебною плямою на репутації нашої держави.
На українських дорогах можна швидко «вбити» свій транспорт, або, не доведи господи, втрапити у серйозне ДТП. Людям потрібно пересуватися між населеними пунктами, доїхати до того самого ЦНАПу, лікарні, ринку. Можна вічно стверджувати, що у нашій країні нічого не робилося і нічого робитися не буде. Але, в основному, так кажуть люди, які самі мінятися не готові. Бо у нас є свіжий живий приклад, який доводить протилежне: Олевська ОТГ.
Децентралізація та дороги Олевщини: «до» і «після»
Олевська ОТГ мала проблеми з дорогами апріорі – вона знаходиться у болотистій місцевості. Зі слів місцевих жителів, тут взагалі мало що робилося, а шляхи як між селами, так і внутрішні, завжди були в жахливому стані. Хоча сором, сором і ще раз сором! – бо через населені пункти цієї громади проходять траси міжрегіонального та міжнародного значення. Це, наприклад, вулиці Київська та Володимирська (м. Олевськ), а також центральна дорога територіальної громади Кишин. Нагадуємо, Олевська ОТГ знаходиться на кордоні з Білоруссю.
У такому стані, на жаль, зараз перебуває більшість доріг в Україні: Олевськ, вулиця Володимирська до ремонтних робіт
Олевськ, вулиця Володимирська до реконструкції
Як все починалося? Заступник міського голови Олевська Олександр Ніколайчук розповідає: «Ми почали ділитися своїми власними коштами з селами, адже вони дуже перспективні. Але умов у них не було, навіть грошей на заробітну плату. Просто цими селами не займалися, не звертали на них увагу, а головне – не було стратегії розвитку…»
Олевськ, вулиця Київська до ремонту
Якщо немає грошей на виплату зарплат людям – то що вже можна говорити про дороги? Наприклад, територіальна громада Кишин. Щоб зробити покупками, щоб завести дітей до дитсадка, щоб потрапити до ЦНАПУ, жителям необхідно добиратися до центру ОТГ – Олевська. Але оскільки селами раніше ніхто не займався, дороги просто не було. Були суцільні ями, ніхто і їздити не хотів, кому захочеться калічити власний транспорт? Після реформи та об’єднання громада звернула увагу на гострі питання та потреби людей, і вже станом на листопад 2017 року дорога була відремонтована, тобто, транспортне сполучення налагоджене.
Дорога, відремонтована сучасним методом (територіальна громада Кишин). Виглядає ще не ідеально, але їхати по ній вже нормально
Ділянка дороги, що проходить через Кишин, є частиною міжрегіональної траси, яка з’єднує Олевськ, Ємільчине та Хорошів. Як зазначив О. Ніколайчук, хоча дорога мала утримуватися за рахунок обласного бюджету, все одно на неї було виділено 400 000 грн. з місцевих коштів. Дорогу відремонтовано новим, сучасним методом. Можливо, саме створення цілісної стратегії розвитку Олевської ОТГ і дало такий швидкий результат.
Взагалі, коли в’їжджаєш до Олевська, відразу видно, що населений пункт не стоїть на місці. Скрізь йдуть ремонтні роботи, десь утеплюється садочок, десь ремонтується дорога, десь встановлюються спортивні майданчики. Дитсадки та школи різнокольорові, яскраві, що однозначно прикрашає Олевськ.
Чому затягується цей процес і куди звертатися?
Децентралізація це як доміно: якщо вже зачепив щось одне, то неодмінно зачепиш і все інше, і процес цей незворотній. Якщо раніше дороги міжнародного та міжрегіонального значення були під опікою Укравтодору, то зараз вирішення питань щодо них є дещо проблематичним, адже нині за них відповідає Кабмін. І саме через це процес вирішення питань з покращення транспортного сполучення може затягнутися. Так, ми, українці тільки вчимося, децентралізація в нашій країні проходить надзвичайно швидко, що навіть просто фізично важко продумати всі можливі моменти та перешкоди. Треба сподіватися, з часом все буде працювати як налагоджений механізм.
Вулиця Київська в Олевську після ремонту: проведене розширення, вирішена проблема заторів та ремонту полотна
Але, слід визнати, процес не такий гладкий, як німецький автобан. Наприклад, під час ремонту вулиці Київської в Олевську тутешні мешканці обурювалися: чому так довго ремонтують дорогу? Місцеві жителі просили зробити «лежачі поліцейські» на ділянці дороги, що проходить біля ринку. Тут люди часто переходять дорогу, а машини гасають, наче навіжені. «Поліцейських» досі немає… Чому? По-перше, важливо враховувати, що це дорога міжнародного значення. По-друге, якщо на проект потрібно більше 200 000 грн. – відкривається тендер. А він, як відомо, може тривати дуже довго.
Олевськ, вулиця Володимирська після реконструкції
Куди звертатися, якщо біля вас дірява дорога? І чи почують Вас? Хто за це відповідає зараз? Яка процедура?
Шляхами між селами та дорогами у селах займається об’єднана громада. Ради ОТГ при отриманні звернень виносять питання на розгляд сесії. А далі є декілька шляхів отримання коштів: власні повноваження ПДФО (60% від податку на доходи фізичних осіб), інфраструктурна субвенція, а також отримання матеріального ресурсу через подання проекту до державного фонду регіонального розвитку. Тобто, шляхів отримання коштів вистачає, ресурсів також. Головне – воля до руху та розвитку у місцевих ОТГ.
Жителі Олевська мало не щодня «атакують» заступника міського голови, в тому числі через його сторінку у Facebook. Там постійно з’являються коментарі, в тому числі і з приводу ремонту доріг. Деякі дописувачі дуже невдоволені: мовляв, центральні «парадні» шляхи ремонтують, а про другорядні вулиці та провулки забувають. Олександр Ніколайчук коментує: «Об’єктів, що потребують уваги дуже, багато, отож зараз ми займаємось основними. Спочатку ми беремося за найбільш важливі та нагальні проблеми – це дахи в школах, дитсадках, утеплення, дороги, освітлення. А вже потім потроху просуватимемося і по інших проектах…»
Як впливає реформ на стан доріг: приклади інших ОТГ
Проблема шляхів у нас глобальна. Це розуміє і пересічний громадянин, і представники влади. З дорогами така ж ситуація, як і з видами тварин та рослин, внесених до «Червоної книги» України: вони з часом майже вимерли. Місцеві громади – через передачу повноважень та інші «двигуни» децентралізації – починають їх поволі повертати до життя. Наприклад, у Чернігівській області триває передача автомобільних доріг місцевого значення від «Автодору» в управління місцевим органам влади: інвентаризація, документація, наказ про передачу. У Черкаській області у Набутівській ОТГ вдалося подолати стереотип «села не асфальтованого»: між громадами пролягає 4 км щойно відремонтовано ї дороги, що істотно покращує інфраструктуру. У Полтавській області у Лохвицькій ОТГ уже заклали гроші на будівництво 4 місцевих доріг, а в Іванівській ОТГ ремонтують шляхи між населеними пунктами громади.
Очевидно, що зміни відбуваються. Питання лише одне: чи вистачить громадам розуму та енергії, аби «двигуни» децентралізації набирали обертів, а не гальмували?..
Катерина МАЧУЛЬСЬКА
Будьте першим, хто прокоментував "Діряві дороги: пробоїни у бюджетах, стратегіях – чи у головах?"