Перевірте: ваша дитина часом не геній?

Перевірте: ваша дитина часом не геній?
Перевірте: ваша дитина часом не геній?

Обдарована дитина: щастя чи кара?  А ваша дитина часом не геній?  Виявлення і розвиток здібностей (обдарованості) у дітей. 

«Обдарованих дітей часом важко вчити, з ними не просто жити, а виховувати їх зовсім не можливо»

( Джонсон і Росс 1985)

-Я в школу більше не піду!- насупившись сказав першокласник Сашко

-Чому, там же так цікаво- здивувалась мама

-ні, там не цікаво, там всі дурні і однокласники і вчителька- відповів Сашко, роздивляючись журнал про парові двигуни.

Чи бувало у вас так, що дитині зовсім не цікаво в школі, вона не хоче читати, але за секунду вирішує в умі трьох-значні приклади, або не хоче писати, але  малює як справжній художник, можливо це просто лінь, – подумаєте ви, а може геніальність? Придивіться уважно до своєї дитини, можливо  ви не помітили в ній якогось таланту? Як же виявити і розвинути здібності так, щоб у майбутньому всі були задоволені, і дитина і ви і школа.

Як правило, обдаровані діти різко виділяються з поміж  інших. Яскраві особистості, з особливим баченням світу.  З самого дитинства вони дивують всіх ранньою, багатою мовою. Малих вундеркіндів цікавить все, що може потрапити у їх поле зору. Бідні батьки іноді навіть не знають як пояснити те чи інше явище. В основному все, що робить малий геній повинно бути логічно і педантично точно. Якщо діти вивчають комашку, то малого вундеркінда цікавить не комаха взагалі, а кількість лап, очей, вусиків і  повна назва. У них дуже багата уява. Один мій знайомий хлопчик малює малюнки тільки в розрізі або у 3D форматі.

Обдаровані діти мають чудову пам’ять, але іноді користуються нею вибірково, тому вивчити з чого складається механізм потяга легше легшого, а вірш, який школяр може повторити одразу ж після читання, чомусь треба умовляти, або заставляти.  До речі, майже у всіх питаннях діти мають свою особисту позицію, і переконувати їх марно.

Для того, щоб виділити особливості кожної талановитої дитини, науковці  ще за часів Платона намагались проаналізувати  обдарованість. Основними методами вивчення цього питання стали: нагляд за дітьми  в умовах сім’ї, школи, дитячих компаній, і проведення стандартних  інтелектуальних тестів.

  Найвідомішими міжнародними тестами по виявленню обдарованості є:

– Шкала інтелекту Стенфорд-Біне, за якою можна тестувати дітей навіть з 2-х літнього віку.

-Тест Слоссона. На основі даних про словесний запас, вербальні і математичні судження цей  тест дозволяє  визначити вік і IQ людини.

-Тести Торренса на вербальне і творче мислення.

-Шкала поведінкових характеристик обдарованих школярів за Дж. Рензуллі

-Анкета з визначення здібностей учнів, за методикою американських вчених Хаана і Кафа.

Розрізняють загальну (розумову) обдарованість та спеціальну( художню, соціальну, спортивну)

Чому ж маленьким геніям нудно в школі? Тому що навчальні програми в основному роблять наголос на конвергентному, а не на дивергентному типу мислення.  Обдаровані діти легко справляються з важкими довготривалими завданнями і терпіти не можуть коли  їм нав’язують готову відповідь. У початковій школі діти часто  переривають розповідь вчителя тому, що уже наперед знають що буде далі, і звісно, вони хочуть про це донести світові.

 У маленьких вундеркіндів дуже широкі системи цінностей, у них високі вимоги як до себе, так і до інших, гостра потреба до справедливості, бажання знайти правду. У випадку з Сашком, про якого йшла мова на початку публікації, відносини із вчителькою зіпсувались тоді, коли вона перевіряючи домашню роботу  всього лиш випадково перекреслила правильну відповідь у прикладі, і, тим самим розчарувала Сашка. Він більше не міг прислухатись до рекомендацій вчителя, який не  може  правильно порахувати, скільки буде 3+6.

Іноді талановитим дітям, дуже важко знайти однодумців серед підлітків, адже рівень їхнього розвитку куди більший ніж у інших дітей, а іншим в свою чергу інколи важко зрозуміти про що говорить юний вундеркінд. А маленькі генії у свою чергу дивуються повільності сприйняття інформації інших дітей і втрачають до них інтерес. Для того, щоб у майбутньому в дитини не було проблем у соціумі, треба зрання формувати повагу до співбесідника, терпіння у кожній окремій ситуації.

Наприклад, коли вчитель ставить запитання,  обдарований учень  одразу ж тягне руку для відповіді, це дратує інших учнів і ніби відокремлює його від класу. У цьому випадку, треба пояснити дитині, що треба дати всім шанс на відповідь, а перед тим як підняти руку порахувати про себе до десяти.

Взагалі було б добре, щоб ваш малюк більше спілкувався з такими ж талановитими дітьми як і він, це б надавало б йому впевненості у собі і у нього були б не тільки друзі, а й цікаві співбесідники.

Ми, батьки повинні підтримувати і розвивати потенціал дитини. Не відмахуйтесь від малюка, який вас запитує про що небудь, навіть якщо ви не знаєте відповіді. Краще відкладіть цю розмову, а коли знайдете відповідь, обов’язково розкажіть про це вашій дитині.

Дуже добре коли у дитини є своя кімната, там вона може подумати і помріяти наодинці, творчо попрацювати, придумати щось нове.  Батьки  повинні підтримувати будь яку ініціативу і самостійність  з боку дитини. Будьте терпимими до нелогічних, як на вашу думку, ідей, забудьте про стереотипи, не  критикуйте надмірно і не вимагайте дуже багато.    

Придивіться уважно до свого чада, можливо він у вас  геній?!

Ганна СТАНІШЕВСЬКА

P.S. Я хочу запропонувати Вам тест анкету для виявлення здібностей вашої дитини

Анкета щодо визначення здібностей дитини

(за методикою американських вчених Хаана та Кафа)

Анкета складається з VIII блоків кожен з яких визначає певні здібності:

І.  Інтелектуальні здібності.

ІІ. Художні здібності.

          ІІІ. Музичний талант.

          IV. Здібності до занять науковою працею.

          V.  Літературна обдарованість.

          VI.  Артистичний талант.

          VII. Технічні здібності.

          VIII. Здібності до спорту.

Нижче перелічені вісім галузей, в яких людина може проявити свої таланти, і наведені їх характеристики. Дайте оцінку в балах (за п’ятибальною системою) кожній із зазначених характеристик. Якщо якась характеристика притаманна вашій дитині в найвищому ступені, ставте 5 балів, якщо вона вища за середню – 4 і так далі. Оцінка 2 бали – найнижча.

Складіть бали за всіма характеристиками усередині кожної з восьми «галузей» таланта. Загальну кількість набраних балів усередині однієї галузі (наприклад, «інтелектуальна здібність») поділіть на кількість питань (в цій галузі їх 12) і отримане число запишіть у зошит.

Середні результати за всіма галузями порівняйте поміж собою. Виділіть три-чотири найвищі показники. І, орієнтуючись на них, намагайтеся створювати умови для розвитку помічених здібностей дитини.

І. Інтелектуальні здібності

1.  Ваша дитина набуває нових знань дуже швидко і все легко схоплює.

2. Має почуття «здорового глузду» і використовує знання в практичних, повсякденних ситуаціях.

3.  Вміє розмірковувати, ясно мислить, не плутається в думках. Добре встановлює зв’язок між однією подією й іншою, між причиною і наслідком, розуміє недоказане, здогадується про те, що часто не висловлюється дорослими, але мається на увазі. Схоплює причини вчинків інших людей, мотиви їх поведінки.

4.  Швидко, без спеціального заучування, запам’ятовує прочитане або прослухане, не витрачає багато часу на повторення того, що треба запам’ятати.

5. Багато знає про такі події і проблеми, про які її однолітки не знають і не здогадуються.

6. Багатий словниковий запас, використовує нові слова, легко виражає свою думку.

7.  Любить читати книги, які звичайно читають діти, старші від неї на рік-два.

8.  Розв’язує складні задачі, що потребують розумового зусилля.

9.  Задає дорослим дуже багато питань. Має різнобічні інтереси.

10.  Випереджає своїх однолітків у навчанні на рік-два. Часто сумує на уроках, тому що навчальний матеріал вже добре відомий з книг, журналів, розповідей дорослих.

11. Оригінальне мислить і пропонує несподівані відповіді, рішення.

12.  Ваша дитина спостережлива, сприйнятлива, швидко реагує на все нове й несподіване.

II. Художні здібності

1.  Малюнки і картини відрізняються різноманітністю сюжетів.

2.  Серйозно ставиться до творів мистецтва. Стає вдумливою і дуже серйозною, коли бачить гарну картину, незвичну скульптуру, красиво і художньо виконану річ, слухає музику.

3. Оригінальна у виборі сюжету (в малюнку, творі, опису якоїсь події), створює оригінальні композиції (з квітів, малюнків, каміння, марок, листівок і т.ін.).

4.  Завжди готова використати якийсь новий матеріал для виготовлення іграшки, картини, малюнка, композиції, у створенні дитячих будиночків на ігровій площадці, в роботі ножицями, клеєм.

5. Коли має вільний час, із задоволенням малює, ліпить, створює композиції, які мають художнє призначення (прикраси для дому, одягу і т. ін.).

6.  Використовує малюнок або ліплення для того, щоб виразити свої почуття і настрій.

7.  Цікавиться творами мистецтва, створеними іншими людьми. Може дати свою власну оцінку і намагається відтворити те, що їй сподобалось в своєму власному малюнку або створеній іграшці, скульптурі.

8.  Любить працювати з клеєм, пластиліном, глиною для того, щоб зображувати події або речі в трьох вимірах і в просторі.

ІІІ. Музичний талант

1.  Відгукується дуже швидко й легко на ритм і мелодії.

2.  Гарно співає.

3.  У гру на інструменті, в пісню або танець вкладає багато енергії та почуттів.

4.  Любить музичні записи. Прагне піти на концерт чи туди, де можна слухати музику.

5.  Любить співати разом з іншими так, щоб виходило злагоджено і гарно.

6.  У співі або музиці виражає свої почуття, стан.

7.  Створює оригінальні, свої власні мелодії.

8.  Добре грає на якомусь інструменті.

IV. Здібності до занять науковою працею

1.  Висловлює думку ясно і точно (усно чи письмово).

2.  Читає книжки, статті, науково-популярні видання з випередженням своїх однолітків на рік-два.

3.  Має вищу за середню здібність у розумінні абстрактних понять, у встановленні узагальнень.

4.  Гарна «моторна» координація, особливо між зоровим сприйняттям і рукою (добре фіксує те, що бачить, і чітко записує те, що чує).

5. Після уроків любить читати науково-популярну літературу. Це їй завдає більше задоволення, ніж читання художньої літератури.

6. Не засмучується, якщо її проект чи задум не підтриманий вчителем або батьками або якщо її «експеримент» не вдався.

7.  Намагається з’ясувати причини і сенс подій.

8.  Приділяє багато часу створенню власних «проектів» (конструюванню радіоприймача, побудові телескопа, летального апарата, збиранню колекції і т.ін.).

9.  Любить обговорювати наукові події, винаходи, часто замислюється над цим.

V. Літературне обдарування

1. Може легко «побудувати» оповідання, починаючи від зав’язки сюжету і закінчуючи розв’язанням якогось конфлікту,

2. Вигадує щось нове і незвичайне, коли розповідає про вже знайоме і відоме всім.

3.  Дотримується тільки необхідних деталей в оповіданнях про події, відкидає все несуттєве, залишає головне, найбільш характерне.

4.  Вміє дотримуватися вибраного сюжету, не втрачає головну думку, коли про щось розповідає.

5.  Добирає в своїх оповіданнях такі слова, які добре передають емоційний стан героїв, їх переживання і почуття.

6. Вміє ввести в оповідання важливі для розуміння подій деталі,   про які йде мова (що зазвичай не вміють робити її однолітки), і в той же час не пропускає основної сюжетної лінії.

7.  Залюбки пише оповідання або вірші.

8.  Зображує в оповіданнях своїх героїв яскраво, передає їх почуття і настрої, характер.

VI. Артистичний талант

1. Легко входить в роль іншого персонажу, людини тощо.

2.  Цікавиться акторською грою.

3. Змінює тональність і передачу голосу, коли удає іншу . людину.

4.  Розуміє і зображує конфліктну ситуацію, коли має •* можливість розіграти якусь драматичну сценку.

5.  Передає почуття за допомогою міміки, жестів, рухів.

6. Намагається викликати емоційні реакції в інших людях, коли про щось із захопленням розповідає.

7.З неймовірною легкістю драматизує, передає почуття й емоційні переживання.

8. Пластична і відкрита до всього нового, «не зациклюється» на старому. Не любить вже випробувані варіанти, завжди перевіряє ідею, що виникла, і тільки після «експериментальної» перевірки може від неї відмовитися.

VII. Технічні здібності

1.  Добре виконує усякі завдання з ручної праці.

2.  Цікавиться   механізмами і машинами.

3.  У світ її захоплень входить конструювання машин, приладів, моделей потягів, радіоприймачів.

4.  Може легко відремонтувати зіпсовані прилади, використати старі деталі для створення нових поробок, іграшок.

5.  Розуміє причини «примх» механізмів, любить загадкові поломки.

6.  Любить малювати кріплення механізмів.

7.  Читає журнали і статті про створення нових приладів і машин.           

 VIII Спортивні здібності

1.  Енергійна. Складає враження дитини, яка потребує більшого об’єму фізичних рухів, щоб відчувати себе щасливою.

2. Любить брати участь у спортивних іграх і змаганнях.

3.  Постійно виграє в якій-небудь спортивній грі.

4.  Бігає швидше за всіх у класі.

5.  Рухається легко і граціозно, краще за інших, координована в рухах.

6. Любить ходити в походи, грати на відкритих спортивних майданчиках.

7.  Віддає перевагу у вільний час рухливим іграм (гра в хокей, баскетбол, футбол і т.д.).

9+
  • 1
    Поділитися

Будьте першим, хто прокоментував "Перевірте: ваша дитина часом не геній?"

Залишити коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована.


*